
In het verleden, noem het de goede oude tijd, ben ik meerdere malen op studiereis geweest met groepen reisbureau-eigenaren waarbij werd gediscussieerd over het wel en wee in de reisbranche. Een regelmatige deelnemer daarbij was Jan Steijn van VakantieXperts Estee in Bergschenhoek, vader van Jeroen en type nuchtere Rotterdammer.
Als op de laatste dag een rondje langs de deelnemers werd gemaakt om conclusies te trekken, was het commentaar van Jan steevast: ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.
In de kern had hij helaas gelijk. Op het hoogtepunt van de discussie, met een glas wijn in de zon, was iedereen altijd vol goede voornemens. Voortaan zou alles anders gaan. Weg met het verleden. Dat soort zaken. Bij aankomst op Schiphol verdwenen de goede voornemens echter als de bekende sneeuw voor de zon.
Het zou zonde zijn als na het ANVR-congres in Sevilla ook alles bleef zoals het was. De sprekers geven veel stof tot nadenken. Marius Appelman van Riksja Travel, die een authentiek optreden als spreker gaf, heeft een praktische aanpak. Hij wil start-ups in het zadel helpen, samen met partners in de branche, en tegelijk meer aan duurzaamheid doen.
Nieuwe technologieën als blockchain, kunstmatige intelligentie en robotics komen onmiskenbaar op de samenleving af. Daar kun je met je rug naartoe gaan staan omdat het nu allemaal nogal abstract klinkt, maar deze ontwikkelingen zullen net als internet ook invloed op de reisbranche hebben. Het moet alleen nog praktisch handen en voeten krijgen.
Feit is dat op dit ANVR-congres veel zaken zijn aangestipt die zich razendsnel zullen ontwikkelen, of we dat willen of niet. Zaken die verder gaan dan de netwerkborrel aan de hotelbar.